Pažba pro Artemis CP - 2

28.02.2021

Na vzduchovce Artemis Cp - 2 bych změnil jednu věc: její ergonomii.

Vzduchovka Artemis CP - 2 se vyznačuje jednou charakteristickou vlastností, a tou je možnost konverze z pistole na pušku. Přestavba proběhne tak, že k pistolové rukojeti jednoduše namontujete dlouhou pažbu. Jeden by řekl, co je jednoduché, to je funkční, nicméně zrovna v tomto případě musel konstruktér sáhnout k nedokonalému kompromisu.

Za stovky let vývoje střelných zbraní se tvary rukojetí pistolí a pažeb pušek vyvinuly do určité podoby, která se ukázala jako zatím nejlepší. Pistole a puška mají každá trochu jiný úchop a používané střelecké polohy, a tak se nelze divit, že pistolové rukojeti mají zpravidla jiný tvar než krky puškových pažeb. Pokud vyrábíte zbraň, která je hybrid mezi pistolí a puškou, nemůžete tedy zvolit tvar rukojeti, který by vyhovoval oběma variantám - prostě vznikne kočkopes někde napůl cesty.

Přesně to je podle mě případ modelu CP - 2. Ta pistolová rukojeť prostě nesedí úplně dobře ani pro pistoli, ani pro pušku. Já tu svoji využívám primárně jako pušku, a tak jsem si řekl, proč si prostě na ni nevyrobit pažbu, která by byla přímo určená pro režim puška? Tak vznikl můj návrh, který vám nyní představím.

Pažba má vyměnitelné gripy a nastavitelnou lícnici a botku
Pažba má vyměnitelné gripy a nastavitelnou lícnici a botku

Jako základní tvar pažby jsem volil osvědčený styl monte carlo, konkrétní inspirací mi byla pažba větší sestry CP - 2, vzduchovky CR600W, která je relativně jednoduchá a přitom povedená. Ta moje se od tvaru předlohy v určitých ohledech liší, mimo jiné má výměnné gripy a nastavitelnou lícnici a botku, takže se dá přizpůsobit, aby sedla různým střelcům různých proporcí. Díky nastavitelné délce dosáhnete správného očního reliéfu u široké škály puškohledů. Aby bylo možné pažbu vytisknout na běžně velkých stolních tiskárnách, je rozdělena na pět hlavních částí, které se spojují šrouby a lepidlem. Povolením dvou šroubů uprostřed se dá pažba rozebrat vejpůl, takže pak vzduchovku složíte třeba do batohu.

Průřez pažbou. Povolením šroubů uprostřed je možné ji rozebrat na dvě části
Průřez pažbou. Povolením šroubů uprostřed je možné ji rozebrat na dvě části

Nabízí se zde otázka, jestli je teda ta moje nová pažba lepší než ta originální. Já osobně zde zlepšení vidím, klasický tvar monte carlo mi sedne přece jen líp, než ten původní kříženec. Troufám si tvrdit, že i přesnost se o cosi zlepšila - se starou pažbou jsem trefoval okolo 4 MOA, s novou jsem se dostal na 3,2 MOA. Samozřejmě by to chtělo vyzkoušet a posoudit s větší skupinou střelců.

S novou pažbou jsem dosáhl přesnosti 3,2 MOA na vzdálenost 25m, což se mi s tou původní nepodařilo
S novou pažbou jsem dosáhl přesnosti 3,2 MOA na vzdálenost 25m, což se mi s tou původní nepodařilo

Vývoj pažby zatím nepovažuji za zcela ukončený, do budoucna bych kupříkladu rád zkusil doplnit předpažbí s picatinny lištou po celém vršku zbraně nebo sklopnou variantu pažby. Mám i nějaké předběžné návrhy na "taktickou" variantu se spoustou lišt a výměnnými rukojeťmi typu AR-15, ale to ještě chvíli potrvá. Pokud byste si chtěli současnou podobu pažbu vytisknout, soubory najdete na následujícím odkazu. Tisk trvá cca 30 hodin a spotřebuje asi 300g materiálu: 

https://www.prusaprinters.org/prints/42072-artemisspa-cp2-rifle-stock-v3

2021
Lupo-Solitari@tutanota.com 
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky